KSIĘGOWE ZAMKNIĘCIE ROKU 2025 W PODMIOTACH LECZNICZYCH – Warszawa
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne
PODATKOWE ZAMKNIĘCIE ROKU W PODMIOTACH LECZNICZYCH
21 stycznia, 2026 – 22 stycznia, 2026
PROGRAM:
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne
- Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
- regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
- sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
- krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
- rola organów nadzorczych i tworzących
- e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym – uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
- Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
- zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
- wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
- plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
- Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
- Inwentaryzacja aktywów i pasywów
- organizacja i dokumentacja procesu inwentaryzacji w jednostce
- terminarz czynności
- szczególne kategorie majątkowe w podmiocie leczniczym i zasady ich inwentaryzacji: zapasy materiałów medycznych, obce środki trwałe i zapasy (komisy), środki trwałe w budowie
- e-inwentaryzacja
- rozliczenie inwentaryzacji jako warunek jej skutecznego przeprowadzenia
- Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
- przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
- korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
- dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
- amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wartość istotna środka trwałego
- kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
- rezerwy
- rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
- Prezentacja majątku trwałego i obrotowego podmiotu leczniczego
- wartości niematerialne i prawne
- środki trwałe
- zapasy
- środki pieniężne
- Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
- operacje na kapitale/funduszu podstawowym
- rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
- skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
- Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
- wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
- procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
- obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
- Informacja dodatkowa
- zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
- schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
- specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
- zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
- Postępowanie z wynikiem finansowym
- podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
- pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
- kompetencje organów jednostki
- ograniczenia prawne
- znaczenie opinii biegłego rewidenta
- Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia
Prowadzący: Zuzanna Świerc
magister ekonomii, doświadczony menedżer finansowy ochrony zdrowia, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy Centrali NFZ, kierowała finansami szpitali prowadzonych w formie SPZOZ jak i spółek prawa handlowego, m. in. Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, specjalistka w zakresie gospodarki finansowej podmiotów leczniczych, doktorantka SGH w Warszawie. Praktyk w obszarze finansów publicznych. Certyfikowany biegły księgowy, ekspert, audytor i kontroler w jednostkach ochrony zdrowia. Wykładowca i trener kadry finansowej i zarządzającej podmiotów leczniczych. Autorka publikacji w czasopismach i portalach branżowych dla księgowych i finansistów w ochronie zdrowia.
PODATKOWE ZAMKNIĘCIE ROKU W PODMIOTACH LECZNICZYCH
I. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT w roku 2025 i przygotowanie zmian nadchodzących w roku 2026:
- obowiązki i terminy – harmonogram wdrażania KSeF
- wystawianie i odbieranie e‑faktur
- struktura FA(3) – elementy składowe
- załączniki do faktur – zasady i możliwości przesyłania w KSeF
- system online i offline oraz kody QR
- zmiany w obiegu dokumentów i rola archiwizacji
- faktury w obrocie krajowym i zagranicznym
- uwierzytelnianie, tokeny, certyfikaty
- wzrost limitu zwolnienia podmiotowego w VAT w roku 2026
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku od towarów i usług
II. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatkach dochodowych:
- Zmiany deregulacyjne planowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- Przygotowanie podmiotu leczniczego do sporządzenia rozliczenia rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych – zagadnienia praktyczne związane z przygotowaniem noty podatkowej i deklaracji CIT-8
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
III. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
- Zmiany deregulacyjne planowane w przepisach ustaw podatku dochodowym od osób fizycznych
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
IV. Bieżące zagadnienia i zmiany w innych przepisach – KAS, OP, podatki i opłaty lokalne
- nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT, która wchodzi w życie 1 października 2025 r. – nowe zasady składania i korygowania deklaracji w przypadku kontroli skarbowej
- Ordynacja podatkowa – m.in. :
- nowe zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych w przypadku kontroli,
- zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych,
- dłuższe vacatio legis przy wprowadzaniu nowych przepisów prawa podatkowego
- Podatek od nieruchomości – Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych
V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
Prowadzący: Małgorzata Mazurkiewicz
Biegły rewident, prowadzi wykłady z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości; członek Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów, autor wielu zadań i pytań z zakresu podatkowego.
Informacje o wydarzeniu
- TERMIN:
-
21 stycznia 2026 – 22 stycznia 2026
W dniu 21 stycznia w godz. 10:00-17:00
W dniu 22 stycznia w godz. 09:00-16:00
- MIEJSCE:
- Warszawa, Hotel Lord, Aleja Krakowska 218
Cena uczestnictwa:
- Cena:
- 1650 zł/os. (netto) dla jednostek z sektora finansów publicznych, które finansują szkolenie w min. 70% ze środków publicznych szkolenie jest zwolnione z VAT.
Cena obejmuje:
uczestnictwo w szkoleniu, materiały, przerwy kawowe, obiady.
Kolacja:
- Cena:
- 145 zł/os. (brutto). Dla chętnych wspólna kolacja w dniu 21 stycznia w Hotelu Lord.
Pokoje do rezerwacji indywidualnej:
- Zapraszamy do indywidualnej rezerwacji noclegu w Hotelu Lord. Dla osób chcących skorzystać z noclegu w Hotelu Lord przewidziane są specjalne ceny na hasło: Polskie Centrum Edukacji. Rezerwacja pokoi odbywa się indywidualnie. Rezerwacji można dokonać w recepcji hotelowej pod numerem telefonu +48 22 574 20 20(50) lub pod adresem mailowym recepcja@hotellord.pl
* CENY OBOWIĄZUJĄ WYŁĄCZNIE DLA PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OCHRONY ZDROWIA, UNIWERSYTETÓW I SZKÓŁ WYŻSZYCH MEDYCZNYCH.
Zgłoszenia:
- Poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego poniżej
- E-mail: pce@pce.com.pl
Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia na adres e-mailowy. Jeżeli nie otrzymają Państwo od nas potwierdzenia w ciągu 24h oznacza to, że zgłoszenie do nas nie dotarło.
PŁATNOŚĆ NALEŻY UIŚCIĆ PRZELEWEM PRZED SZKOLENIEM
KONTO: Polskie Centrum Edukacji Anna Dąbrowska BANK MILLENNIUM S.A.
32 1160 2202 0000 0000 2731 7659
na przelewie prosimy umieścić nazwisko uczestnika oraz datę szkolenia
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI
Upoważniam Polskie Centrum Edukacji do wystawienia elektronicznej faktury VAT.
Przy rezygnacji poniżej 21 dnia organizator zatrzymuje 100% wpłaconej kwoty. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia nas z obowiązku zapłaty za szkolenia.
Faktury wysyłane są elektronicznie. Wysyłka korespondencji papierowej (Faktura VAT) koszt 8 zł netto.
Formularz zgłoszeniowy
Wypełnij formularz w 3 krokach: 1. Podaj dane uczestnika > 2. Podaj miejsce pracy > 3. Ostatnia zakładka, to informacje o płatniku, dane do faktury oraz (opcjonalnie) dane osoby zgłaszającej, jeśli nie jest to uczestnik. Na końcu pozostaje zaznaczenie wymaganych zgód, ewentualnych dodatków i formularz jest gotowy do wysłania.


