Wczytywanie Wydarzenia
  • wydarzenie już minęło.

« Wszystkie Wydarzenia

Gospodarka majątkowa, inwentaryzacja i księgowe zamknięcie roku 2025 w podmiotach leczniczych

3 grudnia | godz. 10:00 4 grudnia | godz. 16:00


PROGRAM:

Dzień I: „Gospodarka majątkowa i inwentaryzacja aktywów”

  1. Formalne aspekty gospodarki majątkowej
    • definicje majątkowe wynikające z ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych
    • amortyzacja bilansowa i podatkowa: zasady, różnice, ewidencja
    • Klasyfikacja Środków Trwałych
    • Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR 5 „Leasing, najem i dzierżawa”, KSR 11 „Środki trwałe”)
  2. Wewnętrzne regulacje jednostki w zakresie gospodarki majątkowej
    • polityka rachunkowości
    • ewidencja majątkowa i dokumentacja operacji związanych z majątkiem
    • kompetencje podmiotu tworzącego w zakresie gospodarowania majątkiem (umowa użyczenia, uchwała w sprawie zasad gospodarowania majątkiem)
  3. Wybrane zagadnienia CASE STUDY:
    • środek trwały w budowie – zaniechanie inwestycji – postępowanie, dokumentacja, ewidencja księgowa i prezentacja w rocznym sprawozdaniu finansowym
    • zwrot nieruchomości w nieodpłatnym użytkowaniu do podmiotu tworzącego, sprzedaż majątku otrzymanego przez 2011 rokiem – kiedy korygujemy wartość funduszu założycielskiego
    • dostosowanie oddziału szpitalnego do wymogów Rozporządzenia MZ w sprawie wymogów dla pomieszczeń podmiotu leczniczego – remont czy ulepszenie 
    • amortyzacja jednorazowa czy liniowa – jak ustalić optymalną wartość środka trwałego w jednostce
    • drukarki, głowice USG, inne części – elementy składowe, dodatkowe czy peryferyjne; zasady ewidencji i amortyzacji
    • dzierżawa czy leasing finansowy
  4. Ewidencja inwestycji i zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych w ramach dotacji i innych bezzwrotnych form finansowania zewnętrznego
    • jak zapewnić odrębną ewidencję
    • kiedy amortyzacja darowanych/dotowanych składników majątku jest KUP/NKUP
    • jak korygować odpisy amortyzacyjne wskutek stwierdzenia błędu, zwrotu otrzymanego środka trwałego, uzyskania refundacji własnych nakładów
    • wpływ dotacji na wynik finansowy jednostki i bilans
  5. Inwentaryzacja majątku
    • inwentaryzacja środków trwałych według KSR nr 11
    • zalecenia KSR w sprawie inwentaryzacji zapasów
    • inwentaryzacja WNiP
    • wewnętrzne procedury jednostki (instrukcja inwentaryzacyjna)
    • inwentaryzacja majątku w ewidencji pozabilansowej
    • spis z natury czy weryfikacja – jak ustalić właściwą formę inwentaryzacji
    • uproszczenia w inwentaryzacji i elektronizacja procesów – jak usprawnić przebieg i rozliczenie inwentaryzacji
  6. Prezentacja majątku rzeczowego i jego wartości w rocznym sprawozdaniu finansowym
    • środki trwałe – podział na kategorie bilansowe według grup KŚT
    • środki trwałe w budowie – jak długo środek trwały może być „w budowie”, jakie elementy procesu inwestycyjnego będą kształtować jego wartość
    • środki trwałe obce

Dzień II: „Roczne sprawozdanie finansowe”

  1. Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
    • regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
    • sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
    • krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
    • rola organów nadzorczych i tworzących
    • e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym – uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
  2. Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
    • zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
    • wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
    • plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
  3. Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
  4. Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
    • przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
    • korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
    • dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
    • kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
    • rezerwy
    • rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
  5. Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
    • operacje na kapitale/funduszu podstawowym
    • rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
    • skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
  6. Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
    • wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
    • procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
    • obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
  7. Informacja dodatkowa
    • zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
    • schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
    • specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
    • zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
  8. Postępowanie z wynikiem finansowym
    • podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
    • pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
    • kompetencje organów jednostki
    • ograniczenia prawne
    • znaczenie opinii biegłego rewidenta
  9. Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia

Prowadzący: Zuzanna Świerc

magister ekonomii, doświadczony menedżer finansowy ochrony zdrowia, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy Centrali NFZ, kierowała finansami szpitali prowadzonych w formie SPZOZ jak i spółek prawa handlowego, m. in. Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, specjalistka w zakresie gospodarki finansowej podmiotów leczniczych, doktorantka SGH w Warszawie. Praktyk w obszarze finansów publicznych. Certyfikowany biegły księgowy, ekspert, audytor i kontroler w jednostkach ochrony zdrowia. Wykładowca i trener kadry finansowej i zarządzającej podmiotów leczniczych. Autorka publikacji w czasopismach i portalach branżowych dla księgowych i finansistów w ochronie zdrowia.

Informacje o wydarzeniu

TERMIN:
3 grudnia 2025 – 4 grudnia 2025
Wykłady: 3 i 4 grudnia w godz. 10:00-16:00
MIEJSCE:
Warszawa, Hotel Lord, Aleja Krakowska 218

Cena uczestnictwa: 1750 zł/os. (netto)

Dla jednostek z sektora finansów publicznych, które finansują szkolenie w min. 70% ze środków publicznych szkolenie jest zwolnione z VAT.

Cena obejmuje:

udział, materiały, przerwy kawowe, obiady, kolację w dniu 3 grudnia.

Ceny zakwaterowania:

Cena noclegu w pokoju 2-osobowym:
230 zł/os. (brutto)
Cena noclegu w pokoju 1-osobowym:
360 zł/os. (brutto)

* CENY OBOWIĄZUJĄ WYŁĄCZNIE DLA PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OCHRONY ZDROWIA, UNIWERSYTETÓW I SZKÓŁ WYŻSZYCH MEDYCZNYCH.

Zgłoszenia:

  • Poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego poniżej
  • E-mail: pce@pce.com.pl

Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają potwierdzenie przyjęcia  zgłoszenia na adres e-mailowy. Jeżeli nie otrzymają Państwo od  nas potwierdzenia w ciągu 24h oznacza to, że zgłoszenie do nas nie dotarło.

PŁATNOŚĆ NALEŻY UIŚCIĆ PRZELEWEM PRZED SZKOLENIEM

KONTO: Polskie Centrum Edukacji Anna Dąbrowska BANK MILLENNIUM S.A.

            32 1160 2202 0000 0000 2731 7659

na przelewie prosimy umieścić nazwisko uczestnika oraz datę szkolenia

WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI

Upoważniam Polskie Centrum Edukacji do wystawienia elektronicznej faktury VAT.
Przy rezygnacji poniżej 21 dnia organizator zatrzymuje 100% wpłaconej kwoty. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia nas z obowiązku zapłaty za szkolenia.

Faktury wysyłane są elektronicznie. Wysyłka korespondencji papierowej (Faktura VAT) koszt 8 zł netto.

Formularz zgłoszeniowy

Wypełnij formularz w 3 krokach: 1. Podaj dane uczestnika > 2. Podaj miejsce pracy > 3. Ostatnia zakładka, to informacje o płatniku, dane do faktury oraz (opcjonalnie) dane osoby zgłaszającej, jeśli nie jest to uczestnik. Na końcu pozostaje zaznaczenie wymaganych zgód, ewentualnych dodatków i formularz jest gotowy do wysłania.