- wydarzenie już minęło.
Gospodarka majątkowa, inwentaryzacja i księgowe zamknięcie roku 2025 w podmiotach leczniczych
3 grudnia | godz. 10:00 – 4 grudnia | godz. 16:00
PROGRAM:
Dzień I: „Gospodarka majątkowa i inwentaryzacja aktywów”
- Formalne aspekty gospodarki majątkowej
- definicje majątkowe wynikające z ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych
- amortyzacja bilansowa i podatkowa: zasady, różnice, ewidencja
- Klasyfikacja Środków Trwałych
- Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR 5 „Leasing, najem i dzierżawa”, KSR 11 „Środki trwałe”)
- Wewnętrzne regulacje jednostki w zakresie gospodarki majątkowej
- polityka rachunkowości
- ewidencja majątkowa i dokumentacja operacji związanych z majątkiem
- kompetencje podmiotu tworzącego w zakresie gospodarowania majątkiem (umowa użyczenia, uchwała w sprawie zasad gospodarowania majątkiem)
- Wybrane zagadnienia CASE STUDY:
- środek trwały w budowie – zaniechanie inwestycji – postępowanie, dokumentacja, ewidencja księgowa i prezentacja w rocznym sprawozdaniu finansowym
- zwrot nieruchomości w nieodpłatnym użytkowaniu do podmiotu tworzącego, sprzedaż majątku otrzymanego przez 2011 rokiem – kiedy korygujemy wartość funduszu założycielskiego
- dostosowanie oddziału szpitalnego do wymogów Rozporządzenia MZ w sprawie wymogów dla pomieszczeń podmiotu leczniczego – remont czy ulepszenie
- amortyzacja jednorazowa czy liniowa – jak ustalić optymalną wartość środka trwałego w jednostce
- drukarki, głowice USG, inne części – elementy składowe, dodatkowe czy peryferyjne; zasady ewidencji i amortyzacji
- dzierżawa czy leasing finansowy
- Ewidencja inwestycji i zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych w ramach dotacji i innych bezzwrotnych form finansowania zewnętrznego
- jak zapewnić odrębną ewidencję
- kiedy amortyzacja darowanych/dotowanych składników majątku jest KUP/NKUP
- jak korygować odpisy amortyzacyjne wskutek stwierdzenia błędu, zwrotu otrzymanego środka trwałego, uzyskania refundacji własnych nakładów
- wpływ dotacji na wynik finansowy jednostki i bilans
- Inwentaryzacja majątku
- inwentaryzacja środków trwałych według KSR nr 11
- zalecenia KSR w sprawie inwentaryzacji zapasów
- inwentaryzacja WNiP
- wewnętrzne procedury jednostki (instrukcja inwentaryzacyjna)
- inwentaryzacja majątku w ewidencji pozabilansowej
- spis z natury czy weryfikacja – jak ustalić właściwą formę inwentaryzacji
- uproszczenia w inwentaryzacji i elektronizacja procesów – jak usprawnić przebieg i rozliczenie inwentaryzacji
- Prezentacja majątku rzeczowego i jego wartości w rocznym sprawozdaniu finansowym
- środki trwałe – podział na kategorie bilansowe według grup KŚT
- środki trwałe w budowie – jak długo środek trwały może być „w budowie”, jakie elementy procesu inwestycyjnego będą kształtować jego wartość
- środki trwałe obce
Dzień II: „Roczne sprawozdanie finansowe”
- Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
- regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
- sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
- krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
- rola organów nadzorczych i tworzących
- e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym – uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
- Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
- zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
- wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
- plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
- Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
- Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
- przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
- korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
- dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
- kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
- rezerwy
- rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
- Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
- operacje na kapitale/funduszu podstawowym
- rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
- skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
- Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
- wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
- procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
- obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
- Informacja dodatkowa
- zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
- schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
- specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
- zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
- Postępowanie z wynikiem finansowym
- podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
- pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
- kompetencje organów jednostki
- ograniczenia prawne
- znaczenie opinii biegłego rewidenta
- Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia
Prowadzący: Zuzanna Świerc
magister ekonomii, doświadczony menedżer finansowy ochrony zdrowia, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy Centrali NFZ, kierowała finansami szpitali prowadzonych w formie SPZOZ jak i spółek prawa handlowego, m. in. Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, specjalistka w zakresie gospodarki finansowej podmiotów leczniczych, doktorantka SGH w Warszawie. Praktyk w obszarze finansów publicznych. Certyfikowany biegły księgowy, ekspert, audytor i kontroler w jednostkach ochrony zdrowia. Wykładowca i trener kadry finansowej i zarządzającej podmiotów leczniczych. Autorka publikacji w czasopismach i portalach branżowych dla księgowych i finansistów w ochronie zdrowia.
Informacje o wydarzeniu
- TERMIN:
-
3 grudnia 2025 – 4 grudnia 2025
Wykłady: 3 i 4 grudnia w godz. 10:00-16:00
- MIEJSCE:
- Warszawa, Hotel Lord, Aleja Krakowska 218
Cena uczestnictwa: 1750 zł/os. (netto)
- Dla jednostek z sektora finansów publicznych, które finansują szkolenie w min. 70% ze środków publicznych szkolenie jest zwolnione z VAT.
Cena obejmuje:
udział, materiały, przerwy kawowe, obiady, kolację w dniu 3 grudnia.
Ceny zakwaterowania:
- Cena noclegu w pokoju 2-osobowym:
- 230 zł/os. (brutto)
- Cena noclegu w pokoju 1-osobowym:
- 360 zł/os. (brutto)
* CENY OBOWIĄZUJĄ WYŁĄCZNIE DLA PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OCHRONY ZDROWIA, UNIWERSYTETÓW I SZKÓŁ WYŻSZYCH MEDYCZNYCH.
Zgłoszenia:
- Poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego poniżej
- E-mail: pce@pce.com.pl
Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia na adres e-mailowy. Jeżeli nie otrzymają Państwo od nas potwierdzenia w ciągu 24h oznacza to, że zgłoszenie do nas nie dotarło.
PŁATNOŚĆ NALEŻY UIŚCIĆ PRZELEWEM PRZED SZKOLENIEM
KONTO: Polskie Centrum Edukacji Anna Dąbrowska BANK MILLENNIUM S.A.
32 1160 2202 0000 0000 2731 7659
na przelewie prosimy umieścić nazwisko uczestnika oraz datę szkolenia
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI
Upoważniam Polskie Centrum Edukacji do wystawienia elektronicznej faktury VAT.
Przy rezygnacji poniżej 21 dnia organizator zatrzymuje 100% wpłaconej kwoty. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia nas z obowiązku zapłaty za szkolenia.
Faktury wysyłane są elektronicznie. Wysyłka korespondencji papierowej (Faktura VAT) koszt 8 zł netto.
Formularz zgłoszeniowy
Wypełnij formularz w 3 krokach: 1. Podaj dane uczestnika > 2. Podaj miejsce pracy > 3. Ostatnia zakładka, to informacje o płatniku, dane do faktury oraz (opcjonalnie) dane osoby zgłaszającej, jeśli nie jest to uczestnik. Na końcu pozostaje zaznaczenie wymaganych zgód, ewentualnych dodatków i formularz jest gotowy do wysłania.


