Wczytywanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

KSIĘGOWE ZAMKNIĘCIE ROKU 2025 W PODMIOTACH LECZNICZYCH – Warszawa

ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne

PODATKOWE ZAMKNIĘCIE ROKU W PODMIOTACH LECZNICZYCH 

21 stycznia, 2026 22 stycznia, 2026


PROGRAM:

ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne

  1. Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
    • regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
    • sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
    • krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
    • rola organów nadzorczych i tworzących
    • e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym – uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
  2. Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
    • zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
    • wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
    • plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
  3. Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
  4. Inwentaryzacja aktywów i pasywów
    • organizacja i dokumentacja procesu inwentaryzacji w jednostce
    • terminarz czynności
    • szczególne kategorie majątkowe w podmiocie leczniczym i zasady ich inwentaryzacji: zapasy materiałów medycznych, obce środki trwałe i zapasy (komisy), środki trwałe w budowie
    • e-inwentaryzacja
    • rozliczenie inwentaryzacji jako warunek jej skutecznego przeprowadzenia
  5. Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
    • przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
    • korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
    • dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
    • amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wartość istotna środka trwałego
    • kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
    • rezerwy
    • rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
  6. Prezentacja majątku trwałego i obrotowego podmiotu leczniczego
    • wartości niematerialne i prawne
    • środki trwałe
    • zapasy
    • środki pieniężne
  7. Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
    • operacje na kapitale/funduszu podstawowym
    • rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
    • skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
  8. Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
    • wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
    • procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
    • obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
  9. Informacja dodatkowa
    • zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
    • schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
    • specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
    • zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
  10. Postępowanie z wynikiem finansowym
    • podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
    • pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
    • kompetencje organów jednostki
    • ograniczenia prawne
    • znaczenie opinii biegłego rewidenta
  11. Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia

Prowadzący: Zuzanna Świerc

magister ekonomii, doświadczony menedżer finansowy ochrony zdrowia, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy w Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, b. dyrektor Biura Księgowości i Główny Księgowy Centrali NFZ, kierowała finansami szpitali prowadzonych w formie SPZOZ jak i spółek prawa handlowego, m. in. Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA, specjalistka w zakresie gospodarki finansowej podmiotów leczniczych, doktorantka SGH w Warszawie. Praktyk w obszarze finansów publicznych. Certyfikowany biegły księgowy, ekspert, audytor i kontroler w jednostkach ochrony zdrowia. Wykładowca i trener kadry finansowej i zarządzającej podmiotów leczniczych. Autorka publikacji w czasopismach i portalach branżowych dla księgowych i finansistów w ochronie zdrowia.

PODATKOWE ZAMKNIĘCIE ROKU W PODMIOTACH LECZNICZYCH 

I. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT w roku 2025 i przygotowanie zmian nadchodzących w roku 2026:

  1. obowiązki i terminy –  harmonogram wdrażania KSeF
  2. wystawianie i odbieranie e‑faktur
  3. struktura FA(3) – elementy składowe
  4. załączniki do faktur – zasady i możliwości przesyłania w KSeF
  5. system online i offline oraz kody QR
  6. zmiany w obiegu dokumentów i rola archiwizacji
  7. faktury w obrocie krajowym i zagranicznym
  8. uwierzytelnianie, tokeny, certyfikaty
  9. wzrost limitu zwolnienia podmiotowego w VAT w roku 2026
  10. Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku od towarów i usług

II. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatkach dochodowych:

  1. Zmiany deregulacyjne planowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  2. Przygotowanie podmiotu leczniczego do sporządzenia rozliczenia rocznego  w podatku dochodowym od osób prawnych – zagadnienia praktyczne związane z przygotowaniem noty podatkowej i deklaracji CIT-8
  3. Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego  

III. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

  1. Zmiany deregulacyjne planowane w przepisach ustaw podatku dochodowym od osób fizycznych
  2. Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego  

IV. Bieżące zagadnienia i zmiany w innych przepisach –  KAS, OP, podatki i opłaty lokalne

  1. nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT, która wchodzi w życie 1 października 2025 r.  – nowe zasady składania i korygowania deklaracji w przypadku kontroli skarbowej
  2. Ordynacja podatkowa – m.in. :
  3. nowe zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych w przypadku kontroli,
  4. zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych,
  5. dłuższe vacatio legis przy wprowadzaniu nowych przepisów prawa podatkowego
  6. Podatek od nieruchomości – Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych

V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja

Prowadzący: Małgorzata Mazurkiewicz

Biegły rewident, prowadzi wykłady z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości; członek Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów, autor wielu zadań i pytań z zakresu podatkowego.

Informacje o wydarzeniu

TERMIN:
21 stycznia 2026 – 22 stycznia 2026
W dniu 21 stycznia w godz. 10:00-17:00
W dniu 22 stycznia w godz. 09:00-16:00
MIEJSCE:
Warszawa, Hotel Lord, Aleja Krakowska 218

Cena uczestnictwa:

Cena:
1650 zł/os. (netto) dla jednostek z sektora finansów publicznych, które finansują szkolenie w min. 70% ze środków publicznych szkolenie jest zwolnione z VAT.

Cena obejmuje:

uczestnictwo w szkoleniu, materiały, przerwy kawowe, obiady.

Kolacja:

Cena:
145 zł/os. (brutto). Dla chętnych wspólna kolacja w dniu 21 stycznia w Hotelu Lord.

Pokoje do rezerwacji indywidualnej:

Zapraszamy do indywidualnej rezerwacji noclegu w Hotelu Lord. Dla osób chcących skorzystać z noclegu w Hotelu Lord przewidziane są specjalne ceny na hasło: Polskie Centrum Edukacji. Rezerwacja pokoi odbywa się indywidualnie. Rezerwacji można dokonać w recepcji hotelowej pod numerem telefonu +48 22 574 20 20(50) lub pod adresem mailowym recepcja@hotellord.pl
Na hasło: Polskie Centrum Edukacji ceny specjalne.
Ceny pokoi ze śniadaniem:
362,00 zł – pokój jednoosobowy
381,00 zł – pokój podwójny do pojedynczego wykorzystania
449,00 zł – pokój dwuosobowy

* CENY OBOWIĄZUJĄ WYŁĄCZNIE DLA PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OCHRONY ZDROWIA, UNIWERSYTETÓW I SZKÓŁ WYŻSZYCH MEDYCZNYCH.

Zgłoszenia:

  • Poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego poniżej
  • E-mail: pce@pce.com.pl

Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają potwierdzenie przyjęcia  zgłoszenia na adres e-mailowy. Jeżeli nie otrzymają Państwo od  nas potwierdzenia w ciągu 24h oznacza to, że zgłoszenie do nas nie dotarło.

PŁATNOŚĆ NALEŻY UIŚCIĆ PRZELEWEM PRZED SZKOLENIEM

KONTO: Polskie Centrum Edukacji Anna Dąbrowska BANK MILLENNIUM S.A.

            32 1160 2202 0000 0000 2731 7659

na przelewie prosimy umieścić nazwisko uczestnika oraz datę szkolenia

WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI

Upoważniam Polskie Centrum Edukacji do wystawienia elektronicznej faktury VAT.
Przy rezygnacji poniżej 21 dnia organizator zatrzymuje 100% wpłaconej kwoty. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia nas z obowiązku zapłaty za szkolenia.

Faktury wysyłane są elektronicznie. Wysyłka korespondencji papierowej (Faktura VAT) koszt 8 zł netto.

Formularz zgłoszeniowy

Wypełnij formularz w 3 krokach: 1. Podaj dane uczestnika > 2. Podaj miejsce pracy > 3. Ostatnia zakładka, to informacje o płatniku, dane do faktury oraz (opcjonalnie) dane osoby zgłaszającej, jeśli nie jest to uczestnik. Na końcu pozostaje zaznaczenie wymaganych zgód, ewentualnych dodatków i formularz jest gotowy do wysłania.